سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

90/11/17
12:7 ع

استاد پیرنیا

درسال 1301 در نائین یزد متولد شد.

دوران ابتدایی را در مدرسه مبارکه اسلام درس خواند و بعدا مدارس دولتی تاسیس شد که به نام های نمره 1 و نمره2 معروف بود واو در مدرسه نمره 2 شروع به تحصیل کرد.

دوران دبیرستان را به مدرسه ایرانشهر رفت.

مرحوم ماکسیم موسس مدرسه ایرانشهر بود و واقعا با معماری ایران آشنا بود .

 

دوران کودکی

 

دوران کودکی را در یزد بود و شهر یزد را موزه معماری میدانست .

در مدرسه به علت سختگیری او را فلک میکردند و او بعضی ازآن روزها را به مدرسه نمیرفت و به جای مدرسه به خرابه ها پناه میبرد وآن جا را با دقت کامل جست و جو می کرد.

 

در تابستان برای فرار از گرما به شیر کوه می رفتند و ویلایی را اجاره میکردند.

باقوطی کبریت خشت درست میکرد و آن را جلوی آفتاب خشک میکرد و از شاخه های درختان برای تیر ریزی استفاده میکرد و از مقوا برای در و پنجره کمک میگرفت و شکل کلی ان یک ماکت زیبا بود.

 

دوره دبیرستان

دوره دبیرستان با استادان زیادی در یزد آشنا شد.

در دوره استادان جمع میشود و از آنها سوالاتی میپرسید و پلیسها آنها را متفرق می کردند او با تلاش استادان را پیدا میکرد و سوالات را از آنها میپرسید اساتید هم با انگشت روی زمین کروکی مسائل را میکشیدند .

 

دوران دانشگاه

 

در سال1317-1318 درز امتحانات کنکور دانشکده هنرهای زیبا قبول شد.

در سال1317مدرسه ای به نام مدرسه عالی معماری در وزارت پیشه و هنر به دست مرحوم کمال الملک به ریاست آقای ابوالحسن صدیقی تاسیس شد.

شرایط ورود به هنرستان دارا بودن گواهی نامه دوره کامل متوسطه شعبه علمی بود.

دوره تحصیل آن 4 سال تعیین گردید.

در سال1319 آقایان آرشیتیک فروغی و دوبرول به تصمیم وزاذتخانه های پیشه و فرهنگ وهنر دانشکده معماری و هنر به دانشکده منتقل شد و به اسم دانشکده هنرهای زیبا در مدرسه مروی مستقر کردید.

در 20/7/1319 دانشکده به ریاست آقای آندره گدار افتتاح شد. مکان دانشکده ابتدا به صورت هنرستان در مدرسه ایران و آلمان در نزدیکی موزه ایران باستان بود و بعدها به صورت دانشکده درآمد.

پس از مدتی مدرسه مروی را ترک کرد وبه دانشکده فنی دانشگاه تهران منتقل شد.

 

قسمتی از خاطرات پیرنیا

قسمت شمالی زیر زمین دانشکده را به ما اختصاص دادند.

در دانشکده رسم بر این بود که به روش شکل یونانی را کپی کنند و من بر خلاف آنها طراحی پاسیو وایوان را انتخاب کرده و نمره اول شدم.

همزمان با تحصیل برای به دست آوردن خرج تحصیل در خارج از دانشکده ، داستانهای کوتاه در مجلات

می نوشتم ، بر اثر سوء تفاهمی که در دانشکده پیش آمده بود یک عده به نوشتن مقالاتی علیه آندره ریئس دانشکده پرداختند. بعد گویا او درباره نویسندگان مقالات سوال کرده بود و به او نام مرا داده بودند.

در آن زمان طراحی حمام را در دست داشتم خیلی ها کارم را تمجید میکردند ولی آندره کار مرا دید و گفت اگر تو مانسار (معروف فرانسه ) شوی من تو را فارغ التحصیل نمی کنم . من هم برا ی همیشه آنجا را ترک کردم.

 

پس از دانشگاه

 

پس از ترک دانشگاه در وزارت فرهنگ (آموزش و پرورش) شاغل شدم طراحی مدارس را انجام می دادند

در اول به من چند طرح داده شد که با طرح ایرانی ساختم.

بعدها در وزارت و فرهنگ کارهای دفتر فنی را به من دادند و طرح ها را می کشیدم در انتخاب مصالح و قیمت آن دقت میکردم.

10-15 مدرسه را در ظرف 3 ماه ساختم نقشه بعضی از مدارس را پشت کاغذ یا قوطی سیگار میکشیدم.

به خاطر سرعت عمل و قیمت پایین پیرنیا را معجزه گر می نامیدند

در سال1344 به وزارت فرهنگ وهنر رفتم در یک هفته از دو یا سه استان بازدید می کردم خوشبختانه در استانها افرادی کار آزموده داشتم.

در ترمیم و مرمت مساجد هم نقشی داشتم.

در شاه عبدالعظیم به آینه کاری ها دقت میکردم و ترک بین آن را دیدم که در پشت آن کار آجری فوق العده ای را دیدم وپس از مشکلاتی آن را بیرون آوردم کتیبه ای پیدا کردم که که پشت آن پوست آهویی بود که در آن با خط کوفی قسمتی از قرآن را نوشته بودند که من آن را تحویل موزه دادم.

 

 

 

مسجد فهرج

 

بعضی ها گفتند مسجد فهرج را پیرنیا یافته است ولی وی گفت که در آنجا گذر میکردم که مردم ما را با ماشین سازمان حفاظت آثار باستانی دیدند و از ما خواستند که یک مسجد را بسازیم و ما به علت نداشتن بودجه از این کار معذور بودیم که بعد از اسرار مردم ما به ان مسجد کهنه رفتیم و من آنجا مبهوت ماندم آن بنا،بنای ساسانی بود در آن تمام اصول ساخت رعایت شده آنچه دریافتم این بود که مسجد در نیمه اول قرن اول هجری ساخته شده و اما معماری آن نسبت به پیش از اسلام تغییر نیافته و میتوان آن را شیوه خراسانی نامید.

 

 

در گذشت آن استاد در سال1376 بود.

یاد و خاطراتش گرامی


مشخصات مدیر وبلاگ
 
ریحانه باقری زمهریر[5]
 

معرفی سایت های مشابه http://memar2010honarejaha.blogfa.com/


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
صفحه‌های دیگر
موسیقی

<" style="border:1px #999999 solid; background-color:#000000;" title="!در حال خواندن وبلاگ من، موسیقی مورد علاقه‏ام را بشنوید" width="130" height="50" type="application/x-mplayer2" autostart="true" loop="true" SHOWSTATUSBAR="1" ShowPositionControls="0">

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ